Hatodik évfolyam
Magyar
Szövegértés-szövegalkotás a 6. b osztályban
Szeptember elsejétől az Educatio kidolgozott programcsomagja alapján dolgozunk az órákon. A modern piaci viszonyok és értékrend, a modern tömegkultúra sokféle formájának térnyerése, átalakította mind az észlelés és a befogadás természetét, mind a szabadidő-eltöltési szokásokat. Ezért olyan módszerekre, eljárásokra van tehát szükség, melynek keretében a gyerekek megtanulják alkalmazni a szövegfeldolgozó, szövegértelmező eljárásokat.
A hagyományos leíró nyelvtan tanítása helyett a kreatív nyelvhasználat fejlesztése kerül előtérbe: a leíró nyelvtani kategóriák öncélú megtanulása helyett, a nyelvi kreativitás adta lehetőségekkel az anyanyelvi kompetencia fejlesztése a cél. Ennek egyik része a hatékony kommunikációs képességfejlesztés. A beszélgetés, a ráismerés, a felismerés, a saját következtetés levonása, szabályfelfedeztetés, szövegtípusok interpretálása és alkotása fontos elemei az óráknak. A különféle közlési helyzetekben és szövegtípusokban való kommunikáció gyakorlása elengedhetetlen. Ezek a tevékenységek, ezek a módszerek kezdetben idegenek voltak, de mára természetes lett. Bátran alkotnak véleményt, maguk mondják ki a szabályokat, és nem riadnak meg a kérdésfeltevéstől sem.
A gyakran alkalmazott drámapedagógiai módszerekkel a nem verbális önkifejezés képességének fejlesztését, illetve a partner nem verbális jelzéseinek értelmezését is gyakorolják.
A program alapelve a differenciált képességfejlesztés. Ennek megfelelően mind a szövegértési-szövegalkotási, mind a sajátosan irodalomértési feladatok rendszeresen visszatérnek. De sok lehetőség nyílik a korábbiak gyakorlására, ismétlésére, elmélyítésére is.
A szövegértés-szövegalkotás program nem az irodalomtörténetet vagy a műfajelméletet „tantervesíti, illetve tankönyvesíti”, hanem abból indul ki, hogy a jó olvasóban bizonyos képességek potenciálisan működésbe lépnek, ezért elsősorban ezeket a képességeket kell tudatosan és módszeresen fejlesztenie.
A képességfejlesztő és problémacentrikus irodalomtanítással megoldhatóvá válhat, hogy a tisztán irodalomtörténeti szempontot az olvasóvá nevelés szempontja váltsa fel. Az irodalom, az olvasás ugyanis segít az önmegértésben, az önmeghatározásban és a világmegértésben, saját életproblémáinkról szól, hozzánk és rólunk, mai olvasókról beszél.
(Educatio programcsomagjának ajánlásából gyűjtve)